Hůrky 39
Zahrádka
330 38 Úněšov
Zdravotní pojištění českého občana mimo území členských států EU, EHP či Švýcarska
1. Identifikační kód
2. Kód
3. Pojmenování (název) životní situace
Zdravotní pojištění českého občana mimo území členských států EU, EHP či Švýcarska
4. Základní informace k životní situaci
V případě potřeby neodkladné zdravotní péče (např. úrazu), jejíž potřeba nastala během pobytu v cizině (mimo státy EU, EHP a Švýcarsko), nahradí zdravotní pojišťovna vynaložené náklady na tuto péči, avšak pouze do výše stanovené pro úhradu takové péče na území České republiky.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
V této věci je oprávněn jednat pojištěnec nebo zákonný zástupce pojištěnce (rodič, opatrovník, poručník).
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Splnění všech požadovaných náležitostí (zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů).
Ze zdravotního pojištění se pojištěncům na základě jejich žádosti poskytne náhrada nákladů, které vynaložili na neodkladnou zdravotní péči, jejíž potřeba nastala během pobytu v cizině, a to pouze do výše stanovené pro úhradu takových služeb, pokud by byly poskytnuty na území České republiky.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Osobní návštěvou pobočky příslušné zdravotní pojišťovny (můžete využít rovněž elektronickou podatelnu, pokud je na internetových stránkách příslušné zdravotní pojišťovny zřízena).
8. Na které instituci životní situaci řešit
Obraťte se na příslušnou zdravotní pojišťovnu.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Informace vám poskytnou pracovníci zdravotních pojišťoven.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Průkaz pojištěnce a případné další doklady podle pokynů zdravotní pojišťovny.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Předepsané formuláře nejsou stanoveny (vyplňuje přímo zdravotní pojišťovna).
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Vaše záležitost bude vyřízena bezodkladně.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Můžete využít elektronickou podatelnu, pokud je na internetových stránkách příslušné zdravotní pojišťovny zřízena.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
18. Jaké jsou související předpisy
Bilaterální smlouvy o sociálním zabezpečení (zahrnující oblast zdravotního pojištění)
Mezivládní dohody o bezplatném poskytování zdravotní péče
Zákon č. 277/2009 Sb., o pojišťovnictví, ve znění pozdějších předpisů
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Opravné prostředky nejsou stanoveny.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce nejsou stanoveny.
21. Nejčastější dotazy
Nejčastější dotazy naleznete na internetových stránkách příslušných zdravotních pojišťoven.
22. Další informace
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
Ministerstvo zdravotnictví České republiky
Kancelář zdravotního pojištění
Jednotlivé zdravotní pojišťovny:
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost návodu odpovídá útvar
Ministerstvo zdravotnictví České republiky - odbor dohledu nad zdravotním pojištěním
26. Kontaktní osoba
Mgr. Bc. Roman Odložilík
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
01.09.2015
28. Popis byl naposledy aktualizován
16.08.2017
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace